Visie en missie twee woorden die belangrijk zijn voor het bepalen van de strategie van je bedrijf. Ze worden veelvuldig door elkaar gebruikt, maar ook verward met elkaar. Weten we eigenlijk het verschil tussen deze twee? En waarom zijn ze belangrijk voor de strategie van je bedrijf? Ik leg het je uit.
wat is een visie?
Een visie is die stip aan de horizon. Het geeft aan waar jij je met je bedrijf in de toekomst wilt bevinden. We hebben het over de lange termijn. Je visie drukt uit wat jij voor de wereld om je heen, je klanten, wilt betekenen. De vraag die hierbij centraal staat is: wat wil ik bereiken voor anderen?
wat is een missie?
In je missie wordt uitgedrukt waar je bedrijf voor staat en wat er gedaan moeten worden om je visie te realiseren. Het beschrijft het hier en nu en het draagt bij aan het grotere doel, jouw visie.
Door middel van je missie geef je aan wie je bent, wat je doet en wat je wilt bereiken. Het wordt ook wel je ‘why’ genoemd.
wat is het verschil tussen visie en missie?
Je visie omschrijft waar je voor gaat richting de toekomst, je toekomstdroom en wat je wilt betekenen voor anderen. Je missie vloeit vervolgens voort uit je visie. Het is het fundament van je bedrijf. Het gaat over wie je bent in de kern en waar je voor staat vandaag de dag.
Hieronder heb ik de verschillen voor je op een rij gezet:
Visie | Missie |
Wat kan ik betekenen voor anderen? | Wie ben ik, wat doe ik en waarom? |
Extern gericht (je klanten) | Intern gericht (je bedrijf) |
Lange termijn | Hier en nu |
Waarvoor ga ik? | Waarvoor sta ik? |
Laser focus op de toekomst | Ontstaan door ervaringen uit het verleden |
voorbeeld visie en missie
Google heeft onderstaande visie en missie helder geformuleerd waaraan je kunt zien dat de missie bijdraagt aan de visie van Google.
- Visie: to provide access to the world’s information in one click.
- Missie: to organize the world’s information and make it universally accessible and useful.
waarom zijn je visie en missie belangrijk voor je strategie?
Wanneer je je visie en missie helder geformuleerd hebt, ben je klaar om de route uit te stippelen naar die stip aan de horizon. Oftewel het bepalen van je strategie. Je visie, missie en strategie samen vormen de basis van je strategisch plan dat vertaald wordt naar doelstellingen, concrete acties en een planning. Zonder een heldere visie en missie kun je geen strategisch plan opstellen en ga je simpelweg die stip aan de horizon niet bereiken. Zie het als rijden zonder navigatie. Het kan je op mooie plekken brengen, maar in the end kom je niet aan op jouw eindbestemming.
hulp nodig?
Een Integrator kan je helpen om laser focus te houden op jouw visie en missie, zodat jij wel die stip aan de horizon bereikt. Wil jij weten wat een Integrator is, wat een Integrator doet en wanneer je er een nodig hebt? Ik heb er een blog over geschreven.
Wil je meer weten over strategie en strategisch management? Meld je dan aan voor mijn blogs via deze link en ontvang mijn volgende blog als eerste in je mailbox.