“Een doel is een droom met een deadline.”
– Napoleon Hill
Voor mij vat deze quote in één zin samen wat een doel is.
Een doel is een gewenste situatie, iets dat je graag wilt bereiken. Het maakt onderdeel uit van je strategisch plan om die stip aan de horizon te bereiken die je voor je bedrijf hebt gesteld. Die stip waar je over droomt. Maar zonder een deadline blijft het slechts een droom.
hoe stel je doelen op?
Om je doelen te behalen is het belangrijk dat je deze SMART formuleert. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.
Door je doelstellingen SMART te formuleren worden ze duidelijk en concreet, en blijf je scherp en gefocust.
Ik ga nu niet dieper in op de SMART methode. Dit is een onderwerp voor een nieuwe blog.
7 tips om je doelen te behalen
Graag deel ik 7 tips met je die je kunt toepassen om je doelen succesvol te behalen.
1. deel je hoofddoel op in kleine doelen
Hierdoor raak je niet ontmoedigd en behoud je de focus op het hoofddoel.
Voorbeeld: je hebt dit jaar als doel gesteld om een jaaromzet te behalen van 1 miljoen euro. Dit betekent een kwartaalomzet van 250.000 euro. Reken dit bedrag om naar het aantal verkopen dat je hiervoor moet realiseren per maand en vervolgens naar het aantal sales calls per week.
2. behoud je focus
Je hebt die stip aan de horizon bepaalt, je strategisch plan uitgewerkt en je doelen SMART geformuleerd. Nu is het van belang om gefocust te blijven. Along the way ontstaan er altijd nieuwe ideeën en doen zich nieuwe kansen voor. Wanneer dit gebeurd stel jezelf dan iedere keer weer de vraag: draagt dit bij aan het grotere geheel? Kom ik hierdoor dichter bij mijn einddoel? Is het antwoord nee: niet doen! Stay focused.
3. maak een planning
Je hoofddoel heb je al opgeknipt in kleinere doelen. Nu ga je deze doelen vertalen naar taken met een vervaldatum en toewijzen aan degene die verantwoordelijk is voor het uitvoeren van deze taak. Door een planning te maken zie je per week wat er gedaan moet worden en door wie, en kun je tijdig bijsturen wanneer het ernaar uit ziet dat de deadline niet gehaald gaat worden.
Voorbeeld:
Hoofddoel: content maken voor je nieuwe website.
Subdoelen:
- Teksten schrijven voor de Home pagina (week 14)
- Teksten schrijven voor de Diensten pagina (week 15)
- Teksten schrijven voor de Over mij pagina (week 16)
- Teksten schrijven voor de Contact pagina (week 16)
- Shoot met fotograaf (week 17)
4. stel je doelen niet bij, maar verhoog je acties.
Over je doelen heb je goed nagedacht. Ze zijn SMART geformuleerd en ze maken onderdeel uit van je strategisch plan. Als je constateert dat je je doel niet gaat behalen binnen de deadline pas dan niet je doel aan! Onderzoek waardoor het komt dat je je doel niet gaat behalen en verhoog je acties om alsnog je doel te behalen.
Voorbeeld: je kwartaalomzet bedraagt op dit moment 240.000 euro en het doel eind Q1 is 250.000 euro. Op 10.000 euro na ga je je doel niet behalen. Na analyse blijkt dat er dit kwartaal onvoldoende sales calls zijn gevoerd doordat het merendeel van de salesmedewerkers op wintersportvakantie was. Verhoog het aantal sales calls in de laatste twee weken en verhoog de frequentie van je advertenties op social media.
5. maak je doelen visueel
Je doelen kun je visueel maken met behulp van een vision board. Een vision board is een krachtig middel om je te helpen je doelen waar te maken. Het vat in één blik je doelen samen, zorgt ervoor dat het concreet wordt en maakt het visualiseren van je doelen makkelijker.
Gebruik bij het maken van je vision board zowel beeld als tekst. Dit stimuleert beide hersenhelften en helpt je je doelen eerder te behalen. Hang het bord op op een zichtbare plek en kijk er iedere dag naar.
6. kies mijlpalen en vier deze!
Tijdens de weg naar het behalen van je doelen kom je verschillende mijlpalen tegen. Stel deze mijlpalen vast en wanneer je ze hebt behaald sta hier dan oprecht even bij stil. Geniet van het moment. Bekijk waar je vandaan komt en waar je nu staat. Be proud en vier het samen met je team!
7. ga terug naar de basis: waarom doe ik wat ik doe?!
Bij het opstellen van doelen weten we heel goed waarom we doen wat we doen, maar gaandeweg in het proces om die doelen te behalen vergeten we dit zo nu en dan.
Ga daarom één keer per maand terug naar de basis en stel jezelf de volgende vragen:
- Waarom doe ik wat ik doe?
- Waarom wil ik dit?
- Wat is mijn visie?
- Wat is mijn missie?
Door hieraan herinnerd te worden wakkert de vlam van je purpose weer aan en krijg je een stoot energie om door te pakken op je doelen. Die stip aan de horizon is weer in zicht.
hulp nodig?
Een Integrator kan je helpen bij het behalen van je doelen, zodat jij succesvol die stip aan de horizon bereikt. Wil jij weten wat een Integrator is, wat een Integrator doet en wanneer je er een nodig hebt? Ik heb er een blog over geschreven.
Wil je meer weten over doelen behalen en strategisch management? Meld je dan aan voor mijn blogs via deze link en ontvang mijn volgende blog als eerste in je mailbox.